Положителната Анима преминава
през два стадия - когато все още съществува сама за себе си и когато „се вписва"
в личността и става част от нея. Знам, че е много трудно да се разбере това с
разума, но Анимата нанася достатъчно поражения и предизвиква твърде много драми
(влюбване от пръв поглед, което оставя само горчива утайка, любовни
триъгълници, мъже, които се самоунищожават в нелепа „любов", безумна и
разрушителна връзка и пр.), за да не се спра на нея по-подробно.
Първи стадий на положителната
Анима
Жената вече не изглежда
застрашителна, нито тъмна. Образът й просветлява. Става носталгичен, нежен,
прикрит, тайнствен, романтичен. Но Анимата все още е неосъзната, все още е
заровена дълбоко в подземията на личността. И понеже е неосъзната, тя бива проецирана.
Тогава се явяват ето такива сънища:
-Сънувах девойка; тя ме гледаше
нежно; изпитвах чувство за безкрайност...
-Сънувах, че тихо чета стихове,
в които се говореше за очакваща ме млада жена...
-Сънувах жена в бяло в някакъв
парк...
-Сънувах, че чакам параход; на
мостчето стоеше хубава и тъжна жена; виждах само нея...
-Сънувах градина; беше през
есента; две жени бавно се разхождаха; едната ме гледаше; изпитвах усещане за
силна любов....
-Сънувах господарка на замък...
-Сънувах млада жена инвалид, за
която се грижех; обичах я безумно... (Да си спомним тук за
безбройните видове Анима във филмите на Чарли Чаплин с копнежа и тъгата, които
вдъхват.)
-Сънувах, че държа в
прегръдките си непозната жена; беше чудесно...
И тъй нататък. Този тип сънища
са толкова разпространени, колкото е жаждата за щастие при мъжете... Това е
стадият на очакването, на несъзнателното търсене на Себе си. Мъжът се търси...
и рискува да се намери, но не в себе си, а навън. Тогава става опасно.
•Когато проекцията се извършва
върху жена...
- Знам, че някъде на света
ме чака моята голяма любов... - ми казваше един мъж. Всъщност всеки мъж на
земята би могъл да произнесе тези думи, тъй като всички изпитват един и същи
копнеж.
Когато Анимата се развива
възходящо, „голямата любов" броди наоколо. Двете са свързани като
планетата и спътника й. Тук няма какво повече да добавим. Къде е границата? Кое
е истинското? Ако има проекция, кога тя съответства на действителността и кога
не? Възможно ли е дадена жена до такава степен да прилича на Анимата на мъжа,
че да се слее с нея? Какво става, ако мъжът се ожени за проекцията на своята
Анима? Защото съществуват прекрасни съюзи Мъж + Жена + Анима, но има и направо
катастрофални. Да се опитаме да сложим малко ред в тази бъркотия.
Тъй или инак, Анимата
идеализира жената, върху която е проецирана. Това е началото. Ако жената
„пасва" на този идеал, тя е наистина онази, която „мъжът е чакал открай
време", за която „е знаел, че съществува някъде на света". Но това се случва
не по-често от снеговалеж през юни.
Ако жената на отговаря на
проекцията, „голямата любов" бързо рухва с целия вътрешен тормоз, до
който води това.
Но във всички случаи
възходящата Анима дарява мъжа с ново виждане за живота и нещата, различно от
предишното. Мъжът се превръща в истински „радар". „Късметът" се
появява; чисто и просто защото, усещайки хиляда пъти повече неща, той застава
хиляда пъти по-често на пътя на обстоятелствата. Възприятията му стават
„панорамни". Енергията му значително се увеличава. Той вече е способен да
достигне момента, в който Анимата му окончателно ще се е издигнала на повърхността.
Втори стадий на положителната
Анима
И този процес е трудно да се
обясни с думи. Ето един сън на мъж. Ще видите, че, общо взето, изглежда
обикновен. И все пак това е сън за полетяла нависоко Анима...
-Намирах се е градина. Лежах на
тревата. Едно малко момиченце (десетгодишно?) ме бе възсед-нало като конче.
Повтаряше ми по три.пъти, ритмично като песен: „обичам те, обичам те, обичам
те", а аз му отговарях по същия начин и в същия ритъм „обичам те, обичам
те, обичам те"... Беше божествено, чудно, незабравимо, някак
космическо... Достатъчно ми е да си спомня за този сън, сънуван преди година,
за да почувствам същия прилив на енергия и радост като тогава!
Тук Анимата е „проецирана”[1]
не върху жена, а върху момиченце. Сънуващият отново влиза във връзка с основните
ценности на живота с неговите възможности и обещания. Преоткрива усещанията от
детството. Да отбележим и тритактрвия ритъм (ще
видим по-нататък значението на числото 3), Който напомня и трите самолета от
съня в началото на книгата. Това е сън, насочен директно - без никаква
сантименталност - към Любовта.
Други символи на възходящата
Анима
Логично е да открием сред тях
символи и на отрицателната Анима; но те са „обърнати". Там бяха наопаки,
тук са налице....
В сънищата става дума за:
-долини; те са
вълшебни, плодородни, бликащи от обещания; истински земен рай, долината е
образът на женствеността в нейната мощ и принадлежността й към универсалното;
-градове; хармонично
застроени, пролетни, те символизират радостта от живота;
-равнини; те са
безкрайни, проходими, често озарени от меко слънце.
Срещат се още:
-води, заискрили
с цветовете на дъгата или бълбукащи по камъните, течащи реки, по които плават
лодки, разноцветни фонтани, извори с жива вода.
И също:
-блестящи саби
като Дюрандал на Ролан[2],
статуи, които оживяват и започват да танцуват...
Такива прекрасни неща извират
от обновената душа.
За да завършим...
... и да се върнем на
неосъществената Анима, ще цитирам два стиха, които добре я изразяват:
Възлюбените често в огледалата
взимат миража за лицето на своята любов...
... но ще
приведа и един лесно разбираем сън с осъществена Анима:
- Намирах се на панаир или
на някакъв празник. Млада жена седеше на стол в един ъгъл; отправих се към
нея. Никога не я бях срещал, но я познавах. Тя се изправи, изчака да се
приближа и ми каза: „Отдавна съм в теб...". После си тръгна; знаех, че
никога повече няма да я видя...
|