Сънищата, в които присъстват
Анимата и Анимусът, са измежду най-важните и за мъжете, и за жените. Тези два
термина от психологическия „жаргон" налагат обяснение, което не е лесно.
Най-общо казано, Анимата принадлежи на мъжа, Анимусът - на жената.
Що е Анима?
Буквално терминът означава
„душа". И все пак? Класическата психология определя Анимата като
„женската" част на мъжа или като „жената в мъжа". Това е несполучлива
дефиниция, която много мъже биха отхвърлили, без да се замислят. Тя има лек
привкус на „феминизация" - нещо, което, както е известно, мъжете не понасят.
Но биха сгрешили, ако се откажат от идеята за Анимата заради едно
недоразумение; ще разберем защо.
Да кажем no-скоро, че Анимата е „женският полюс"
на мъжа. Което няма нищо общо със слабостта, напротив! Женски полюс? Можем да
направим сравнение с парната машина. Женският полюс е котелът и нагнетената в
него пара. „Мъжкият" полюс е турбината. Ясно е, че без капацитета на котела
и силата на съдържанието му от турбината нямаше да има никаква полза, също как-
то водноелектрическата централа
не би се задвижила без захранващото я езеро.
Така и при мъжа, който не
притежава добре структурирана Анима и не използва потенциала й, интелектът
и разумът биха могли да се оприличат на изсъхнал плод. Блестящ на вид плод, но
изсъхнал.
Анимата, това е вътрешният
потенциал. Тя съществува още в детството и всичко по-нататък зависи от развитието
й. В нея е съсредоточена цялата съвкупност от усещания. Тя е радарът на
мъжа. Чрез Анимата си мъжът възприема живота положително или отрицателно (отрицателната
нагласа често е несъзнавана).
Не само това. Именно чрез
своята Анима мъжът се изгражда или разрушава, като в девет случая от десет той
не знае това. Или пo-скоро
не е наясно с причината му.
Предлагам ви сега първо да
хапнете от черния хляб, после от белия. Ще разгледаме мъжа с отрицателна Анима.
Мъжът
с отрицателна Анима
Да се върнем към сравнението с
парната машина. Да си представим, че котелът е пробит. Или че налягането на
парата не е достатъчно. Или че се променя непрекъснато. Или че трансмисията не
е в ред.
Ще забележим, че турбината се
върти неравномерно. Ту спира, ту тръгва. Приплъзва. „Капризничи".
Ето това е мъжът с отрицателна
Анима. Ще видим защо е такъв. Ако го понаблюдаваме, ще установим, че често мени
настроенията си. Вътрешният му „котел" не е синхронизиран. Виждаме още, че
е капризен като разсърдено дете. Всичко това понякога е прикрито с неотстъпчивост
в поведението, чийто преувеличено мъжествен характер заблуждава и него, и
другите. Човекът е раздразнителен, груб, отмъстителен... и лесно се просълзява.
Тираничен е към жена. си и децата си, но бързо
става подозрително нежен. Не се
доверява на нищо и на никого. Нерядко е отличен бизнесмен благодарение на
придобитата склонност да „извозва" другите, склонност, която не е нищо
друго освен проекция на собствения му страх да не бъде „извозен". Този вид
мъж е чаровник, но не е очарователен. Той се държи като жена в лошия смисъл на
думата, все под прикритието на псевдомъжествено поведение. Често е от
параноичен тип. Заклет враг е на жените, толкова се бои от тях; но обича да ги
„омайва", като се прави на кавалер. Търси лесните жени (които не го
плашат толкова) > но си плюе на петите, щом срещне хубава и изявена жена.
Накратко, котелът е повреден.
Мъжът е загубил връзката със силите на живота и любовта.
Сън с отрицателна Анима (на
четирийсетгодишен мъж)
- Плавах в ледени води.
Каналът бе тесен. Докъдето поглед стига, се носеха айсберги. Небето бе
металносинъо. Бях сам на борда. Водех кораба си право напред, към безкрая от
лед и небе...
Този сън предава трагичното
вътрешно състояние на сънуващия. Той го и предупреждава. Леденото отчаяние в
душата му е явно. Животът му е драматично канализиран. Синият цвят тук
е цвят на смъртта, на загубата на личността. Корабът невъзвратимо се
носи право напред (по-нататък ще се запознаем със символиката на
посоките). Това е сън, изразяващ стремеж към самоунищожение. Светът в
него е ужасяващ и примамлив като зова на сирените, който увлича мореплавателите
към собствената им смърт.
Какъв беше този човек? Той
отговаряше на даденото no-горе
описание. Притежаваше малко процъфтяващо предприятие. Бе богат, женен. Но
упражняваше дребнава тирания над жена си и трите си деца. Всъщност изпитваше
дълбока тъга, която изразяваше в редките случаи, когато се държеше естествено.
Забравяше се в командировките, приемите, усилния
труд. Но вътре в него цареше абсолютна самота.
Защото отрицателната Анима
лишава мъжа от най-съществената му вътрешна характеристика - надеждата...
Така че в началото Анимата е
само вътрешна възможност. Недокоснат восък. С тази възможност - с този радар
- ще се сблъскат хората и нещата от живота. Главната „ваятелка" на
Анимата е майката; тя е първата жена, която „оцветява" женския полюс на
момчето. Майката е първият и най-важен от всички женски образ. И дълбокото й
отношение към живота ще бъде доловено от детето. Анимата ще бъде силно
повлияна и от отношението на момчето към майка му. Как я усеща то? Дали като
благотворна сила? Като абсолютна сила? Положителна? Враждебна? Отрицателна?
Анимата на момче, чиято душа е
вградена в душата на майката, бързо се деформира. Времето минава. Появяват се
други женски лица, често многобройни. На близки жени, но и на непознати -
очарователни театрални или филмови актриси например. Както и на момиченцата,
обичани в детството, които човек никога не забравя. И образите нa уважаваните или желани учителки, сестри,
роднини, братовчедки... Така Анимата се превръща в многолико цяло с безброй
преливащи една в друга от-сенки. Но основното влияние оказва майката.
Нека повторим, че отношението
на мъжа към живота, жените, любовта зависи от доброто (или лошото) формиране
на Анимата му. Понякога Анимата и Сянката са покриват, както ще видим
по-нататък.
Анимата не само регулира
дълбокото вътрешно отношение към света, тя бива също проеиирана извън
човека - върху жени, предмети, места... И, разбира се, тя се явява в сънищата
под разнообразни форми.
Що е проекция?
Важно е да разберем това, преди
да разгледаме сънищата, в които се явява Анимата. Ето един сън на
петдесет-годишен мъж.
-Катерех се по склоновете на
Еверест. Белота, но главно тишина. И заплаха, фантастично небе, дълбоко синьо,
почти черно. Снегът беше тъй спокоен... Знаех, че всеки миг може да ме погълне.
Залепих се за него и не помръднах повече. Очаквах най-лошото...
Това е сън с Анима. Последната
е проеиирана върху Еверест, върху снега и заплахата от поглъщане. Знаем
обаче, че снегът и планината (тук) са символи на опасната жена и майка. Можем
следователно да заключим, че Анимата на сънуващия е силно повлияна от майка му.
Случаят бе точно такъв. Интересно е още веднъж да се отбележи символичният
начин, по който сънят предава посланието си. В края на краищата този мъж можеше
да сънува просто че майка му го заплашва с унищожение, че стои мирен пред
собствената си майка или нещо подобно. Но сънят поема по друг път. Той
разширява ситуацията и описва климата, който цари вътре в човека, отношението
му към самия него и към съществуването. Да се вгледаме по-отблизо.
Сънуващият се катери. „Изкачва
се". Иска да отиде по-нависоко. Към какво? Опитва се да се
издигне, да се преобрази. Извършва вертикално изкачване, ще рече
- мъжко, фалическо, рисковано. Стреми се да се осъществи като мъж. И това въпреки
снега и възможността да бъде погълнат от него. Небето (отново!) е
синьо-черно. Снегът е прекалено спокоен; сънуващият не може да предвиди
какво ще се случи. Накрая той се притиска към снега и престава да се катери,
престава да се бори.
Какъв беше този човек? Жертва
на „поглъщаща", деспотична, задушаваща майка. Всичко това в съня е проецирано
върху снега. Сънуващият иска да се освободи,
като се катери; но неуспешно;
страхът и тревогата му са по-силни. Анимата му е погълната от образа на
майка му. За този човек животът представляваше само заплаха. Страхът му от
другите бе огромен. Той проецираше майка си върху околните и се държеше
пред тях като виновно дете...
Да се върнем на проекцията... Най-добре
да си представим фар, в който са монтирани различно оцветени крушки. Запалим
ли фара, цветът на предмета, върху който сме насочили лъчите му, ще се повлияе
от цвета на крушката. Така че, ако не сме предупредени, ще видим предмет с
цвят, който съвсем не е собственият му, но ще се закълнем, че е истински.
Същото е и е човешките
проекции. Проецирам означава: приписвам на хората или нещата
характеристики, които те не притежават и които са само проекция на собствените
ми неосъзнати усещания. Например: синът никога не е успял да ликвидира
страха от баща си. Но не знае това; всичко е изтласкал. Мисли си, че е
пълноценен мъж, а всъщност си е останал син. И започва да „проецира"
около себе си. Усеща всички мъже като „бащи" -опасни, заплашителни,
кастриращи. Без да си дава сметка, се отнася към мъжете като син. Така им
приписва качества, които те не са и сънували. Оттук следва, че никога няма
да може да установи истинска връзка с мъж, защото винаги ще го вижда
през проекцията на собственото си несъзнавано поведение.
Като се замислиш, изглежда
доста безумно; защото повечето човешки отношения са пречупени през призмата на
огромна мрежа от проекции. Първият проецира върху втория, който на свой ред
проецира върху първия. Така двамата изобщо не се познават. Отношенията
им са „фантомни", макар да им се струва, че поведението им е истинско. Да
си представим група от двайсет пуши, в която всеки проецира върху всеки много
неща. Сметнете: сумата от взаимните проекции е главозамайваща. Всеки говори,
разсъждава, спори, обича, обожава, презира, мрази,- критикува. Само че от сто
вида поведение деветдесет са подчинени на проекции! Така ставаме марионетки на
проекциите си и в същото време биваме подложени на истински кръстосан огън от
чужди проекции.
Човек може да проецира всичко
върху всичко - майка си върху жените, местата, нещата, че и мъжете. Баща си
върху мъжете, жените, местата и пр.
Способен е да проецира и
Анимата си върху каквото пожелаете. В сънищата Анимата често бива проецирана
върху жени, предмети, места, а в дневното съществуване - върху всичко, след
като е главният мотор на вътрешния ни живот! Тук трябва да повторим: познаваме
живота, хората и нещата само посредством усещането, което имаме за тях. Виждаме
колко е необходимо да „изчистим" душата си от проекциите й, И разбираме
защо „оттеглянето на проекциите" е толкова важно във психоанализата, като
се има предвид каква истинност и свобода носи това.
|