Едиповият „комплекс" (или
едиповата ситуация) е може би най-грандиозният, най-прочутият... и най-зле
разбираният. Какво да се прави? Такава е съдбата на великите идеи. Този
„комплекс" е разкрит от Фройд, за което и до днес много хора не могат да
му простят. И това е логично, тъй като едиповата ситуация е основното ядро на
всеки човешки живот, около което гравитират безброй афективни... и практически
ситуации. Ясно е при това положение, че тя се явява под различни форми в
множество сънища.
Да си припомним какво
представлява класическият едипов комплекс:
- момчето желае
цялата любов на майка си само за себе си; затова се опитва да „отстрани"
баща си, който му е съперник в тази любов. Да го отстрани, като стане по-силен
от него, по-красив от него; но и като се отъждестви с него и се превърне
в негово „копие", тъй или инак пo-младо и
следователно способно, мисли момчето, да привлече майчината любов;
- момичето
желае баща му да „забелязва" само него, да обича само него.
Съперницата - майка, му - трябва следователно да бъде отстранена. Момичето
прави всичко, за да бъде забелязано от баща си (дрехи, грим и пр.). Или се
отъждествява с баща си, като се опитва да му подражава или да го бие-на
собствения му терен. Така то става „неосъществено момче", рискувайки да се
превърне в „неосъществено момиче".
Толкова за класиката. Но
какво всъщност става в сънищата? Кое трябва добре да се разбере, за да се
разтълкуват сънища, в които се появяват едипови ситуации с всичките им символи?
Да си припомним, че най-първата
потребност на човешкото същество - всички останали идват след нея - е да
се чувства „свързано" с всичко заобикалящо. Непрекъснатият му стремеж е да
„се слее" с вселената. Това е основата на така наречения мазохизъм; то
е и основата на всяка форма на оргия.
Едиповата ситуация, особено у
момчето, е идеална за този „религиозен" (= свързващ) стремеж, Да си
представим, че майка му е изцяло и безусловно на негово разположение. Да
допуснем и че то е единственият човек на света, когото майката обича,
при това абсолютно. И че на пътя му не се изпречва никакво друго
„момче", в случая баща му.
Тогава ще настъпи пълното
единение не с неговата майка, а с онова, което майката олицетворява,
тоест абсолютния прием, пълната сигурност и усещането за „принадлежност"
към жената - символ на живота.
Това ще е „раят".
Разбираемо е, че той бързо се превръща в изгубен рай поради различните табута,
които забраняват абсолютния съюз с майката, дори ако е афективен.
Но изгубеният рай винаги
поражда силна носталгия, не по една или друга майка, а по универсалното
„единение", което тя е символизирала. И можем да кажем, че погледнат по
този начин, едиповият комплекс никога не се преодолява.
В по-делничен план комплексът
бива горе-долу „разрешен". Момчето (и по-късно мъжът) винаги ще запази
своята носталгия по пропуснатата безкрайност. Но животът ще го накара да стане „мъж", да опознае
„жените", накратко, да измине пътя, който му е традиционно отреден.
Ако обаче мъжът не превъзмогне
своята привързаност към майка си или към символа й, той ще си остане „малко
момче", Ще идеализира жената и ще мечтае за платонична и грандиозна
любов. Ще прави всичко възможно, за да се хареса, иди пък ще стане много
агресивен. Ще се опитва да очарова и прелъстява не за да обича жената, а за
да бъде обичан от нея. Излишно е да казваме, не Анимата му ще загуби
равновесието си с всички произтичащи от това ситуации и отрицателни сънища.
Непреодоленият едипов комплекс
ще се изрази в съновидения, в които ще му се явяват идеални и недостъпни жени,
ще изживява голяма прокълната любов, ще усеща мъжете като кастриращи и опасни и
пр. Мисля, че вече цитирах достатъчно сънища, за да дам представа за символите
на този прословут комплекс, на който дълго време се е основавала класическата
психоанализа.
|