Те заслужават особено място,
толкова често присъстват в съновната дейност. Основават се на символа на героя,
който се среща във всички цивилизации в многобройни варианти - от големите
религиозни теми до филмовите герои, като се мине през спортните шампиони и
някои проявления на детската престъпност.
Една безкрайно повтаряна
история...
Темата за „героя"
практически винаги следва един и същи сценарий. Откъде идва тя? Човекът все още
не е получил отговор на фундаменталния въпрос какво е смъртта й доколкото му е трудно да се
примири с нея, логично е да желае някакъв вид вечност (вечен живот, слава, да
остави следи чрез създаденото от него или чрез децата си, да продължи името си
и т. н.). Затова се обръща към онова, което символизира потребността му от
вечност. Освен това всеки отделен индивид се чувства безпомощен и слаб, а би
искал да е силен и могъщ; или поне да си осигури закрилата на невидими
сили-хранители.
Такава е основата на темата за
героя. Да видим как се развива тя.
1) Обикновено не знаем откъде идва героят. Той
сякаш изниква от мъглата. Произходът му е тъмен, без ясни следи. После изчезва
все така незнайно къде. Тук вече прозира мотивът за вечността - героят няма
нито добре изразено начало, нито край. Той пребивава в някакъв вид
дълготрайност извън земното време.
2) Героят е сам. Съществува
отделно от обикновеното човечество, физическата или моралната му сила е огромна.
Той е преждевременно развит и много бързо доказва високата си интелигентност.
Проявява се като същество на Знанието и на Моженето. Тук вече възникват
няколко категории герои - от Тарзан до духовните водачи... или военачалниците
3) Обикновено героят бива предаден или измамен.
В това няма нищо драматично - той не може нито да се провали, нито да умре,
като се имат предвид външната и вътрешната му сила. Но той е способен и на
„героична" саможертва.
4) Героят е непобедим. Той не умира, а ако умре,
възкръсва. Оставя незаличими следи в човешката памет дори ако „изчезне"
безследно в пламъците.
5) Героят „умира" млад.
Било наистина, било символично (например спортният „герой", който се
оттегля след някой заговор или предателство).
Сънят на Жан-Жак (18 г.)
- Карах мотоциклет, „Харли
Дейвидсън". Провирах се между хората. Взимах им акъла. Изкачвах се
нагоре, спусках се надолу. Към мен се присъединиха и други младежи на мотори.
Тълпата се отдръпна. Мисля, че бяхме решили да нападнем банка. Тогава се
събудих.
Този сън е добър пример. В него
откриваме:
1) мотоциклет - средство за лична свобода.
Сънуващият се провира между хората - той е виртуоз; виртуозността в
която и да е област е част от темата за героя. Да отбележим все пак, че някои
случаи - виртуозно каране на мотоциклет или кола например - могат да свидетелстват
за склонност към самоубийство, да показват тайно желание за смъртоносно
произшествие;
2) мотоциклетът е мощен - „Харли
Дейвидсън". Той може да символизира вътрешна сила или потребност от
сила като компенсация на чувството за малоценност и безсилие;
3) „героят" се сдобива с
„последователи" - и други младежи се присъединяват към сънуващия;
4) появява се и темата на престъплението
(план за нападение на банка). Престъплението може да е част от героичната
тема, когато поражда у сънуващия чувството, че е „по-велик" и
„по-силен" от другите. Младежките „банди", образуващи нещо като мафия,
често са част от същата тема; те са изолирани, тоест сами в обществото;
притежават свои тайни и пр.
Компенсаторен или не, този сън
бележи някаква вътрешна промяна у младия сънуващ. Така стигаме до друг вид
сънища.
|