Както вече казахме, всеки
символ „разцъфва" в букет от образи. Струва ми се интересно да прегледаме
онези от тях, които са породени от най-често срещаните в „големите
съновидения" символи. Нека повторим, че сам по себе си символът няма
голяма стойност и че трябва да имаме предвид цялостната личност, ако
искаме да дадем сериозно и полезно тълкуване на съня й. Освен това всеки голям
символ може да има положителен или отрицателен аспект... И тук положителното
или отрицателното зависят от вътрешния живот на сънуващия в дадения момент.
Един от най-големите символи е
вероятно този на Майката, затова е нормално от него да „извират"
многобройни образи. Да видим най-напред положителните.
Положителната
майка
1) Всичко, което приема,
закриля, стопля, успокоява, обгръща...
Например:
КЪЩА ПЕЩЕРА ПЛЕВНЯ
СТРАННОПРИЕМНИЦА СЕЛО ГРАД
ЗАТВОРЕНА ГРАДИНА РАКЛА ГАРДЕРОБ
2) Всичко, което кърми,
храни, дава живот; всичко, което съдържа обещание...
Например:
ЗЕМЯ
СТОПАНСТВО ИЗВОР
ЯЙЦЕ
ПОЛЕ
ОВОЩНА
ГРАДИНА
МОРЕ
КРАВА
РЕКА
3) Всичко, което е
разстлано, хоризонтално (обратно на „изправеното", вертикално мъжко
начало)... Например:
ЕЗЕРО РАВНИНА
СНЯГ ХОРИЗОНТ
ПЪТ
4) Всичко, което е
„тайнствено", каквато изглежда жената... Например:
НОЩ ТИШИНА ЗАСНЕЖЕНА ПЛАНИНА
ЛУНА
СЯНКА
ГОРА
ДИВО ЖИВОТНО
БЛАТО
ПОДЗЕМИЕ
ГЪСТАЛАК
5) Всичко, което затваря,
съдържа, обхваща (като майчината утроба)... Например:
КОРАБ КУФАР КЪЩА
ПОДВОДНИЦА
АСАНСЬОР
ГАРДЕРОБ
ЦВЕТНА ЧАШКА
ПОДЗЕМИЕ
6) Всичко, за което се
смята, че притежава тайната на живота... Например:
ЦИГАНКА ГАДАТЕЛКА
ВЕЩИЦА ВРАЧКА
Все във връзка с майката, да
преминем сега към символите, обикновено усещани като отрицателни, но сред
които ще видим и някои цитирани no-горе
като положителни. Още веднъж повтарям: всичко зависи от вътрешното състояние
на сънуващия.
Отрицателната
майка
1) Всичко, което напомня за
миналото; което символизира детството; което „слиза" към миналото, към
несъзнаваното, към тъмнината...
Например:
ДЕТСТВО СТЪЛБИ, ВОДЕЩИ НАДОЛУ
ИЗБА ПОВЕХНАЛИ ЦВЕТЯ
СКЛОН, ПО КОЙТО СЕ СПУСКАМЕ
СЛИЗАНЕ В ПОДЗЕМИЕ МОРСКО ДЪНО ИЗОСТАВЕНА ГРАДИНА
2) Всичко, което е вглъбено
в себе си... Например:
СЪН
ВГЛЕЖДАНЕ В СЕБЕ СИ ТАНЦ НОЩ
САМОТА НЯКОИ ВИДОВЕ МУЗИКА
НЕПОДВИЖНОСТ НЯКОИ ЖАНРОВЕ
ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО (например ИМПРЕСИОНИЗЪМ) ЗАТВОРЕНА ГРАДИНА
3) Онова, което ни пречи да
„пораснем", да напреднем; което ни задържа в детството... Например:
СТЕНИ
ЗАТВОР
УКРЕПЛЕНИЯ
ЗАТВОРЕНА ВРАТА МЕГА-ГРАД
4) Онова, което може да ни
„прокълне", да ни направи черна магия...
Например:
ВРАЧКА „МАГИЧЕСКИ"
ЖИВОТНИ
ВЕЩИЦА (бухал, жаба, змия
и др.)
5) Онова, което заплашва,
обрича на самота... Например:
ЗАСТОЯЛА ВОДА МЪЛЧАЛИВО
ОЧАКВАНЕ ПЕЩЕРА ТУНЕЛ ПУСТ ГРАД
ТЪМНА НОЩ БЕЗЛЮДНА УЛИЦА
ЛАБИРИНТ НОЩЕН ГРАД ПУСТИНЯ
6) Онова, което изисква да
се покаже „пропуск", преди да се продължи нататък или преди да се премине
границата (към зрелостта)...
Например:
МИТНИЧАРИ
СЪДИИ
ПОЛИЦАИ
7) Всичко, което тъпче,
разкъсва, задушава, отнася към небитието... Например:
ЛАВИНА
ЗЕМЕТРЕСЕНИЕ
ВОДОРАСЛИ
КРОКОДИЛ
КАПАН
СВЕТОВЪРТЕЖ
ДЖУНГЛА
ЛЕПИЛО
ДАВЕНЕ
РАЗВИХРЕН
ОКЕАН ОКТОПОД ПОДПЛАШЕН
КОН
ПРОПАСТ ПОТЪВАЩ
КОРАБ РИБА (понякога)
СПИРАЛА
АПОКАЛИПСИС
ПАЯК
МРЕЖА
ПАДАНЕ
МОРСКО ДЪНО
НАВОДНЕНИЕ
Сън на трийсетгодишен мъж
-Готвя се да напусна мястото,
където съм прекарал почивката си. Но хотелиерът ме задържа... Сочи ми маса,
върху която са подредени най-фини блюда. Протестирам; трябва да тръгвам;
показвам му билета си за влака.
Всъщност не става дума за
„голям сън"! Но го цитирам, защото тук имаме мъж - хотелиера, който символизира
Майката. Този сън не е нито положителен, нито отрицателен; той отчита
определено вътрешно състояние. Хотелиерът-майка се опитва да задържи сина, който
желае да поеме по пътя на живота си (билета за влака). Впрочем и сънуващият
дълбоко в себе си все още е „вкопчен" в майка си. Но това е толкова
обичайно!
Сън на двайсет и седем годишна
жена
Този път става дума за „голям
сън".
— Небето беше
кървавочервено. Земята се тресеше. Цареше пълна тишина - не-шум,
не-съществуване. Хора тичаха във всички посоки. Виковете им - ако изобщо викаха
-не се чуваха; никакъв звук отникъде. Като в огромен ням филм. Апокалипсис от
тишина... На свой ред се втурнах към някаква... просека? Пещера? Поляна? Не
знам...
Апокалиптичните сънища
населяват доста често човешките нощи! Няма смисъл да тълкувам цитирания сън
надълго и нашироко. Да чуем асоциациите на сънувалата: •КЪРВАВОЧЕРВЕНО. Веднъж
видях една съвременна картина. Ив нея като в съня ми небето беше сводесто,
безкрайно, червено. Далечините като че ли бяха розови. Много красива картина,
но за нищо на~ света не бих си я окачила вкъщи. Червеното небе от съня ми
означава за мен утробните дълбини. Небитие, смърт в безкрай, от който няма
връщане. Корем.
•ЗЕМЕТРЕСЕНИЕ. Мисля, че
това явление би ме ужасило най-много! Да се разтвори земята! Да изчезна в нея
жива, сякаш погълната от огромна паст... Какво чудовище е Земята-Майка в такъв
миг! Прокълната земя, земя кърмилнииа, а започва да кълне и разкъсва. Прилепва
се към вас, смила ви... Тичате, бягате, но нищо не може да се направи - тя
винаги ви догонва, приклещва...
•ТИШИНА. В този сън това бе
най-лошото. Неописуема тишина. Знак за безсилие в космически мащаб. Какво да
кажеш или сториш, когато майката мълчи? Всичко бих направила, за да проговори!
Бих си удряла главата в стената, бих убила дори! Това сърдито, обвиняващо, заплашително
мълчание на майката е като самата смърт... Все едно да си абсолютно
изоставен... Апокалипсис... тишина... Да си ужасно сам... И все пък вървях към
някаква пролука...
•ПРОЛУКА, ПОЛЯНА. Надежда.
Светла надежда, но... Дали не е нов капан? Вярно е, че с майка ми човек никога
не знае. Навъсена и сърдита, после внезапно много мила...
Подчинявах й се, но винаги съм
играла комедия - само се правех, че й се възхищавам... И все пак не се омъжих.
Как изобщо успях да отида да живея сама в апартамент, вместо да остана залепена
за нея? Но й телефонирам всеки ден, че и по два пъти на ден. Не бих могла да не
й се обадя. Щях прекалено да се тревожа. Но защо се тревожа толкова?
какво послужи този сън? Възможно
ли е младата жена несъзнателно да усеща образа на майка си като така
могъщо отрицателен? Дали не се бе спряла на съвсем повърхностни симптоми (че не
се е омъжила, че всеки ден й телефонира, че се тревожи)? Едно е сигурно: без
този сън, без асоциациите, които направи, тя щеше да си остане
„недозряла"; жена без възраст, извън времето, вечно разтревожено от
чуждото мнение момиченце, което не смее да вземе нищо от живота (никога не бе
„вземала" отпуск от страх, че майка й сърдито ще мърмори: „Пак ли ме
оставяш сама?"). Тази млада жена понасяше вътрешното си състояние,
но не го познаваше.
Сънят очевидно й причини шок.
Той бе клапанът, който се отваряше, .за да изпусне нагнетената пара. Заедно с
това разкриваше такива хоризонти пред младата жена, че тя се подложи на
психоанализа, която впрочем й подейства много добре.
Да се върнем на кървавочервеното
небе. Значи то представляваше „утробните дълбини"; символизираше корема
на майката, от който младата жена отказваше - несъзнателно - да е излязла
(отказ от самостоятелния живот, толкова разпространен сред младите и все по
същата причина!). Все като много други хора тя преминаваше на отсрещния
тротоар, когато видеше да се задава бременна жена (която й напомняше
собственото раждане). Чудно ли е, че не се бе омъжила, при това не само от
страх да не „изостави" майка си, а главно за да избегне бременността.
Тъкмо този, последният страх й бе попречил да отговори на авансите на мъжете.
Днес Марилу - така се казваше
младата жена - е щастливо омъжена и е майка на две деца. Благословен да е онзи
неин сън!
-Да отбележим още, че...
Различните символи на майката
могат, разбира се, да представят и жената, да се отнасят например до съпругата
на сънуващия; достатъчно е той „да проецира" върху нея Майката - което
често се случва. Колко мъже наистина се женят за копия на майките си!
Сега ви предлагам да преминем
към някои символи на друго важно лице[1] в
юношеството - бащата. И тези символи могат - според човека - да се приложат към
съпруга, брата, мъжа изобщо и пр.
Положителният
баща
Идеята за бащата се слива с
тази за мъжкото начало. Това е съвсем очевидно. На свой ред мъжкото начало е
свързано със символа.на фалоса.
Така по аналогия откриваме цяла
поредица от символи във всичко вертикално, изправено, арогантно, агресивно,
всичко, което пронизва, пробива, както и всичко, насочено към бъдещето.
Ето някои разпространени
символи на бащата:
1) Всичко, което се отнася
до бъдещето, доразвитието...
Например:
ГИД ПЛАНИРАНЕ
НАЧАЛНИК ЦЕЛ
Да споменем тук два символа,
представящи бъдещето, тоест често бащата: изкачването и дясната
страна. За тях ще поговорим по-нататък. Засега ще кажем, че в сънищата
често се явяват образи, свързани с:
НАКЛОН, ПО КОЙТО СЕ ИЗКАЧВАМЕ
СТЪЛБИ, ВОДЕЩИ НАГОРЕ ПЛАНИНСКИ
СКЛОНОВЕ СПИРАЛИ АЛПИНИЗЪМ
ВЪЖЕНИ СТЪЛБИ КАТЕРЕНЕ
ИЗКАЧВАНЕ Отправяне НАДЯСНО (на КРЪСТОПЪТ например)
2) Всичко, което се отнася
до „социалното"... Например:
СЕБЕИЗЯВА СЬЗИДАТЕЛНОСТ УСПЕХ
ДЕЙСТВИЕ
ДЪЛГ
БОРБА
ЧЕСТ
Може да ви се стори, че това са
абстрактни понятия, но в съня те се материализират в конкретни образи. Себеизявата
се изразява в някакво творчество - сънуващият рисува, чертае, проектира
пътища, дирижира оркестър. Понятието за дълг или за борба също се трансформира
в специфично социално действие: един се вижда насън как държи реч пред тълпата;
друг сънува; че задвижва парна машина (знак за себеизява, екстровертност и
бъдеще, тъй като машината предава движението).
3) Онова, което е свързано с
приключения... Например:
ПЪТУВАНЕ ОТКРИТИЕ ИЗСЛЕДВАНЕ
БИТКА
ПРОУЧВАНЕ
АРМИЯ
4) Всичко „блестящо" в
буквалния или социалния смисъл; всичко, което напомня за слънцето; което „се
издига" (като слънцето на небосвода)...
Например:
ЛЪЧИ
СВЕТЛИНА
ПОЧЕСТИ
ГЕРОИЗЪМ
СЛАВА
СВЕТКАВИЦА
ЦАРСТВЕНОСТ
ОГЪН
ПОЖАР
УСПЕХ
5) Онова, което върви
напред, пробива, което е вертикално или линейно... Например:
КВАДРАТ
МАЧТА
ВЛАК
ПЪТ
КОЛА
СТРЕЛА
КОЛОНА
ЗЪБЧАТ ПЛАНИНСКИ
ГРЕБЕН ОРЪЖИЕ КУЛА
6) Което напомня за закона и
бащината дума.. Например:
ШУМ
ПОРИВ НА ВЯТЪРА
ПРОНИЗИТЕЛЕН ЗВУК
ГРЪМОТЕВИЦА
БУРЯ
ПРАВОСЪДИЕ ВЯТЪР ГЛАС
7) Което е знак за
посвещават, активизиране, усвояване...
Например:
НАСТАВНИК
ПРЕПОДАВАТЕЛ
ГУРУ
ДУХОВЕН ВОДАЧ МАЙСТОР
Да споменем тук символа на Спящата
красавица. Той означава, че девойката, която се е отъждествила с майка си и
- символично - „спи в гората", трябва да се изтръгне от своята носеща й
сигурност „мистична принадлежност" към майката. Този символ често изразява
чувство за вина;
девойката се страхува от
афективната раздяла с майка си; подразбирай - бои се да я напусне.
Ролята на бащата е като на
принца в приказката. Той трябва да събуди дъщеря си за социален живот, да я
посвети в екстровертното активно съществуване, да развие „мъжкия й
полюс". Но това пробуждане не е лесно; девойката често поглежда назад,
тъй като все още се бои да напусне майчината сигурност или би се чувствала виновна,
ако „разтури двойката", която образува с майка си.
Отрицателният
баща
-Всичко, което може да
изобразява кастрацията, разрушението, закона и правосъдието в репресивния им
аспект.... Например:
ВЛАСТТА И НЕЙНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
ДРАКОНОВИТЕ ПРАВИЛНИЦИ
МИТНИЦИ
ОРЪЖИЯ ЖАНДАРМЕРИЯ ОГЪН
ТЕЖКИ И ШУМНИ КАТАСТРОФИ
Но
значително по-маловажно от майката, която оцветява детския и юношеския живот с
много по-наситени и недиференцирани краски. - Б. а.
|