В някои сънища
„индивидуалните" символи изчезват. Това може да изглежда в противоречие с
казаното досега, тъй като в контекста на дадена личност всеки символ е
индивидуален.
Но в „големите" сънища се
явяват символи, дошли пряко от дълбоките усещания, свойствени на цялото човечество.
Тези сънища са могъщи, понякога незабравими. Те могат да бъдат заредени с
огромна енергия и да породят у човека много положителен или много отрицателен
психологически климат.
Как да разпознаем „големия
сън"?
Преди всичко по наситената
атмосфера, която цари в него. Това е сън, който човек се чувства длъжен да разкаже
на някого, дори на безразличен съсед. Сън, от който трябва да се
„разтоварим", дори ако не можем да го разтълкуваме.
•Символите, които
се появяват в него, се отнасят почти винаги до най-силните човешки усещания -
живот и смърт, щастие и нещастие, безгранична любов, единение със себе си или
разпадане на личността, големите надежди на детството и пр.
Те изобразяват - нерядко във
величествени образи - Природата, силата й, опасностите, които крие, сливането
на човешкото същество с животинския свят и вселената. Понякога от тях
блика неудържима поезия (положителна или отрицателна); около сънуващия се
разнася музика, вълнуващи пейзажи се разкриват пред омаяните му очи. Това са
сънища с ярка светлина или непрогледна тъмнина, със слънца и луни, с всякакви
видове водни пространства. В тях има и „посоки" - ще ги разгледаме
по-нататък. Сънуващият безкрайно се изкачва или слиза. Сияят цветове с мощен
емоционален заряд. Появяват се и числа и геометрични форми - и на тяхната
символика ще се спрем отделно.
•Великите митове също
присъстват - царе и царици, вещици, вечни и легендарни жени, които населяват
душите на мъжете, тяхната Анима. Или пък великани, принцеси, лабиринти,
кръстопъти, коридори, вълшебни или омагьосани пещери, феи...
Не липсват и огънят, вятърът,
бурите. В големите сънища човек обхожда равнини, долини, планини, лети като по
вълшебство, господар е на света и на небесата. Тогава се разкриват други
измерения на душата, напълно непознати във всекидневието - а всъщност те са си
там, дълбоко в нас, иначе защо ще ги сънуваме?
Явяват се и идеализирани,
горещо желани от човешката душа лица - бащи, майки, сестри, братя.
Предлагам ви сега да се върнем
към цитирания в началото на тази книга сън. Ще го повторя за улеснение.
- Намирах се на някакво
възвишение, откъдето виждах прекрасна вълниста долина. Това беше райската
градина. Забелязах безброй овощни дървета, обсипани с цвят и зрели плодове. Имаше
много ябълки и розови храсти. Долината бе покрита със сочна трева; навсякъде
пасяха бели крави. На места групи от хора бавно танцуваха тритактов танц, нещо
като забавен, извънвременен валс. Беше фантастично... Чувах музиката съвършено
ясно - тя извираше отвсякъде. Бе началото на една от кантатите на Бах: „ Wie schon leuchtet der Morgenstem". Хората се държаха за
ръце и ми правеха знаци. Чувствах се безкрайно щастлив. Мисля, че бих
дал остатъка от живота си за един час такова небивало щастие. След това от
хоризонта зад мен долетяха три реактивни самолета - възхитителни вретена с
къси криле. Изведнъж се озовах в средния, а другите два ме оградиха като
страните на триъгълник. Самолетите се движеха много бавно, спокойно, мощта им
оставаше скрита. Летяха в пълна тишина на няколко метра от земята. Всичко
полека преминаваше пред очите ми -тревата, дърветата, хората... Музиката
продължаваше да свири... Никога няма да забравя този сън, който ми вдъхна
енергия и радост, каквито не си бях представял...
Това е чисто и просто
великолепен сън, който вдъхна на сънувалия го енергия и ентусиазъм. Образите в
него пряко засягат големите усещания на човешката душа.
Тук откриваме:
•АНИМАТА. Неин символ е
огромната и прекрасна долина, която сънуващият обхваща с един поглед,
тъй като се намира на възвишение. Сънуващият е сякаш „извън
времето". Той просто гледа, той е неподвижен свидетел, А като знаем, че Анимата
е може би най-могъщото неосъзнато усещане на мъжа, като знаем, че
единствено хармоничното осъществяване на Анимата позволява на мъжа да стане
това, което е, вече предугаждаме колко е важен подобен сън.
•МУЗИКАТА. Цитираната част от
кантата на Бах е всъщност нещо като валс - много бавен, много нежен. По тази
музика може да се танцува. Това и правят хората в долината. И тук цари
извънвременна атмосфера. А като си припомним и думите от кантатата „Как сияе
утринната звезда", още по-добре ще разберем красотата на съня, изгрял като
слънце в душата на сънуващия...
•РАСТИТЕЛНОСТТА, КРАВИТЕ. Ето я
голямата тема за плодородието (на душата). Овощните дървета символизират
Земята-Майка. Сочна трева покрива почвата на долината. Бели крави пасат
навсякъде. Кравата е очевидно основен земеделски символ. Собствената й плодовитост
зависи от плодородието на почвата. Кравата олицетворява Майката. Тя
дава мляко и напомня за детството. Представлява също Земята-Майка, както
и търпеливата нежност, и е практически универсален символ. Знаем и колко я
тачат в Индия.
•САМОЛЕТИТЕ. Те са реактивни,
което е знак за огромна мощ. Но тази мощ остава потенциална, „в
резерва", защото самолетите летят бавно, близо до земята и тихо! Освен
това образуват триъгълник, важна геометрична фигура, както ще видим
по-нататьк. Сънуващият прелита над долината. Така той отново е свидетел,
свидетел на себе си.
•ТАНЦУВАЩИТЕ ХОРА. Те се държат
за ръка и танцуват много бавно. Това е нещо каторитуален танц, почти
свещен. Всъщност става дума за оргия във високия смисъл на термина. В
случая танцът означава общение със Земята и нейното плодородие. Той
установява връзка между Земята-Майка и Анимата на сънуващия. Бележи
важен духовен етап. Танцът е и символ на приобщаване ъ сплотеност (хората
се държат за ръце). Той е движение, жест, който има смисъл. Да си
припомним танците на остров Бали - и най-дребният жест разкрива свещен смисъл,
смисъл на принадлежност към общността. В сравнение с тях западните танци са
само бледи копия, тъй като не се облягат на отдавна загубения стремеж към
единение, който нарекохме „религиозност".
Накратко, този сън насочва
сънуващия към основното у него, към принадлежността му към всичко на света.
Това той дължи на силната си и хармонична Анима.
|