•Фройд, когото
са упреквали, че разглежда всички символи като израз на изтласкана сексуална
ситуация, пише: „Символите често имат разнообразни и многобройни значения,
така че, както при китайското писмо, те трябва да се тълкуват за всеки отделен
случай само във взаимната им връзка. Към тази тяхна многозначност се прибавя
свойството на съня да дава повод за противоречиво тълкуване, да представя
мисловни структури и пориви на желанието, различни по съдържание и често твърде
отдалечени едни от други по природа." И продължава: „... важно е
да се държи сметка за философските, религиозни или морални нагласи на
съзнанието."
•Колкото до •Юнг, той се е опитал да класифицира
символите според начините на формирането им.
а) Символът се създава по
аналогия. Например слънцето огоюдява; така то се родее с любовта,
чиято „топлина" също оплодява в афективно отношение. Слънцето блести и
сияе като Бог или Отец, ще рече Баща. Слънцето е високо в
небето, откъдето символът на изкачването - човек „се изкачва" към светлината;
на кой ще му дойде наум да „слезе" към нея? Светлина може да се
свърже със слава - „издигаме се" към славата
и почестите, никога не „слизаме" към тях! Това добре показва как един
създаден по обикновена аналогия символ управлява езика и трайните
словосъчетания. Можем да продължаваме колкото си щем с аналогиите, докато
стигнем до големите универсални символи, «а които ще се спрем по-нататък.
Друг пример: луната е
бледа и мистериозна; тя принадлежи на нощта. Превърнала се е в символ на женственост,
нежност, тайнство, на непризнатата любов, на майката и т. н.
Още един пример: водата е
аморфна и гъвкава. Или е гостоприемна, или е смъртоносно привлекателна. Така е
станала символ на женствеността.
И тъй нататък.
б) Символите изразяват мощни
и всеобщо разпространени усещания. Тук на преден план излизат големите
природни явления - водата, дъждът, бурите, денят, нощта, изгревът и залезът на
слънцето, плодородието на почвата, животът, смъртта, могъществото, Бог... И
всичко във връзка с тях, което засяга дълбоките усещания на човека. Могат да се
приведат и други примери. Да се върнем на слънцето и на неговата слава, символизираща
Бог, Отец, блясък, успех и какво ли не още. Да си представим също плодородието
на земята, от което зависи животът на хората - оръдията за обработването й се
превръщат във важни символи. Земята (оплодената) става символ на жената.
Слънцето и водата (които я оплодяват) се женят, за да осигурят плодородието.
Ралото се превръща във „фалически" символ (то разорава и „пробива"
Земята-Жена) и т. н.
Слънцето, което всяка сутрин
изгрява иззад хоризонта, се възприема като символ на възраждането след
смъртта. Неговият блясък, топлина, слава, непобедимост се предават на големия
универсален символ на соларните герои, които населяват както класическите
повествования, така и филмите, били те добри или слаби. Темата
Всекиму според мярата
1) Да вземем един човек с ниска
култура и беден живот. Той е заобиколен от предмети без стойност, които за него
са безценни. Затова се превръщат в символи. Какво му напомнят те в емоционален
план? Детството? Скърби или радости, неизразими с думи? Някоя голяма любов,
излиняла с времето? Съгласие с природата? Ами тази благочестива картинка,
кътана като фетиш, не символизира ли единението с Абсолютното по мярата на
нашия човек, който по този начин става огромен?
2) Да вземем друг човек с
добре развит вътрешен живот. За него всичко се превръща в символ - дървото и
вятърът, денят и нощта, долината и камбанарията, океанът и приливът, работата
и почивката. Този човек е неизмеримо богат.
3) Ето и трети човек,
който е прекалено рационален; вътрешният му живот сякаш е пресъхнал. За него
символите са само архаичен обект на любопитство, откъснат от всякакъв
емоционален контекст.
Но идва нощта и с нея сънищата.
Тогава и у тримата възникват еднакви образи. Това са големите символи.
Те съществуват у всички - у
невежия и образования, у младия и стария, у мъжа и жената, у детето и първобитния
човек. Големите символи не зависят от раса, религия или морал. Те са преминали
през вековете. Родили са безброй митове и легенди. Подхранвали са потребността
от рай и ад на всички народи.
Благодарение на тях се появяват
„големите съновидения", чийто произход трябва да се търси в архетиповете.
Що
е архетип.
Ако е трудно да се определи що
е символ, то е почти невъзможно да се обясни какво е архетип! А архетиповете
съществуват, след като произвеждат символи. Само че самите те са
„неуловими" като осезаема и ясна действителност. Какво значи това?
Архетипът е чисто усещане. Той
е чиста потенииалност. Нещо като психически склад. Ако се опитаме да
си представим архетипа, в съзнанието ни ще се появи символ. Той ще е
повече или по-малко близък до архетипа, но все пак ще е само символ.
Можем да направим едно
сравнение: архетипът е не-диференцирана енергия, докато символът е нейният „видим
образ". Или; архетипът, това са виртуалните фотони, свързани с
електроните; символът е светлината; произведена от фотоните, „активирани"
след възбуждането на електроните.
Да си представим, че някой
художник например реши да нарисува архетип. Това е невъзможно - както казахме пo-горе, той ще изобрази символ. Ясно е
обаче, че съществуват твърде близки до архетипа символи, които буквално са
„слепени" с него. Това са много големите символи, онези, които карат
човешките същества да реагират по един и същи начин навсякъде по земята.
Така разбираме колко могъщ е
близкият до архетипа символ, когато се появи в съня ни с всичките си емоционални
и енергетични последствия! Дотолкова, че понякога може изцяло да промени
живота ни... Ще видим това в следващите страници.
|