Този термин включва голям брой
явления и видове поведение. Обикновено се схваща пейоративно. Навява мисли за
неудържима похот, за колективен разврат, за групово опиянение,
„хистерични" танци и т. н. Но ни напомня и за карнавал, за музикален „разгул"
и на високо, и на ниско ниво.
Оргията е нещо прекалено. Всяка
оргия е „религиозна" (пак, както при мазохизма, в смисъл на „свързваща,
водеща до единение"). Думата оргия се използва за всичко,
устремено към огромното, към грандиозното, за всичко, което изригва, избухва,
взривява преградите и всекидневните задръжки, всичко, което ви дава усещането,
че участвате в нещо по-обемно от самия вас и че „се стопявате" в него. И
също - всичко, което поражда у вас чувството, че „изчезвате" в него...
Оргията може да се проявява по
много начини в зависимост от качеството на действащите афекти и мотивации. Но
тя е винаги „единение", каквато и да е формата й. Това единение
може да е съвършено положително („разгул" от прекрасна музика например)
или пък регресивно, дори извратено (алкохолна или сексуална оргия).
Завръщане към изворите...
Известни са големите колективни
оргии на някои примитивни народи. Те са свързани със Земеделието, Жътвата,
Пролетта и пр. Целта им е да разтворят човека във великото вселенско единство.
При някои ритуални оргии жрецът се съчетава публично със съпругата си.
Всички участници следват примера им; оргията става чудовищна, гротескна,
феноменална - представете си я само! Нейната цел е да умножи плодовете на
Земята, на растителния и животинския свят. Както отбелязва Мирча Елиаде[1]:
"Всичко отделно вече не е такова, единението е пълно, индивидите се
сливат с великата Вселенска Майка..."
Карнавал и популярна музика
По-rope прочетохте сън за карнавал - „огромен и
безумен". Разгул от музика, танци и песни... Защото оргията включва както
„духовното пречистване" чрез музиката, лееща се от големите органи на
катедралите, така и празниците на популярната музика. Всички карнавали, малки
или големи, са вид оргии. Освен танците, освен неограничената свобода, и
маските са неосъзнат стремеж към „единение" (те осигуряват анонимност и
премахват индивидуалността). Дори при пошлите оргии (секс и алкохол)
участниците се устремяват към нещо извън себе си - всъщност към самоубийството
на личността си и смъртта на своя Аз. Това са преобърнати оргии, единение
наопаки.
Сън с популярна музика (на
младеж)
- Отвсякъде се лееше музика,
виждах певците, тълпата на голямата площадка за поп-концерти, аз бях на
естрадата, ръководех всичко, музиката ме заливаше, бях щастлив като никога
дотогава, имаше цветя, вода във фонтаните, момичета, бях господарят на всичко,
беше безумно, истински цирк на радостта...
Струва си да се поговори за
тези поп-концерти...
Защо подобни музикални сборища
пораждат понякога такава екзалтация, че сякаш" разумът загубва контрол над
себе си? Защо всяка индивидуалност изглежда заличена?
Най-поразителното е, че под
напора на някаква първична емоция тълпата се споява; превръща се в
неразчленима маса, образува емоционално „цяло" и реагира, както биха
реагирали марионетки.
И тук задействаните огромни
инстинктни сили напомнят за церемониите у примитивните племена. Атмосферата е
като на „богослужение", но наопаки, ако мога така да се изразя. Нещо като
чудовищно колективно дихание. Индивидът се превръща в тълпа. Хората се гърчат,
обръщат очи, крещят, изпадат в „екстаз". Всичко това удавено в
развилнялата се „звучност" на усилвателните уредби.
Искаме или не, й тук имаме
работа с „религиозни" прояви. Тези музикални „оргии" (силно обагрени
със сексуалност) потискат индивида в полза на общност, обзета от едно и също
рвение.
Така че въпросните музикални
оргии са само една от хилядите възможни форми на явления като „връщане към
изворите" и „сливане", които винаги са съществували.
Румънски историк на
религиите и писател (1907-1986), живял във Франция, професор от Чикагския
университет. Автор на „Трактат по история на религиите", „Шаманизъм и
архаични техники на екстаза", „Йога, безсмъртие и свобода" и др. - Б.
пр..
|