На
своето ниво Мисълта съществува обективно
чрез впечатленията и образите, които
възникват в ума. На нивото на Духа има
само чисто субективно преживяване на
аз съм,
без
какъвто и да било момент на обективност.
От гледна точка на Триединството или
трите гуни, човек се е отказал или
оттеглил от втория и третия принцип,
съсредоточавайки се изцяло в първия.
Щом това се е осъществило, постигнато
е сливане или йога. Нисшият Аз се е
съединил с висшия чрез трансмутация
на енергиите от долните центрове в
най-горния. Това именно е Мистичният
или Алхимичният брак, означаван у
индуистите като сливане на Пуруша и
Пракрити /на човек и природа/.
Тъкмо
това изживяване е залегнало в основата
на толкова много и известни изявления
на мистици от рода на: „Аз съм Пътят
и Светлината"; „Бъди спокоен и знай,
че аз съм Бог"; „Аз съм всичко за
всички"... На нивото на Духа има само
изживяване на аз
съм, но
когато се идентифицираме с духовния
или универсалния принцип вътре в нас,
можем да говорим от нивото на всеобщността.
Каже
ли човек аз
съм, разбира
под аз
и целия
живот, Битието, защото съзнанието му е
станало универсално.
"Ето,
аз правя всичко ново" също изразява
усещането за нещо непознато дотогава,
понякога споменавано като усещане
за чудо, преживявано на нивото на Духа.
Съзнанието, разположено в теменната
чакра, ни предоставя именно преживяването
на неописуемото блаженство от единението
със собствения извор - божествената
същност в човешкото съзнание, мистичното
изживяване, характерно за всички
религии. Това състояние е описано
чудесно като състояние на „усамотено
единство" и то наистина предполага
чувство за уединеност. Но парадоксално,
тази уединеност е онази единност, която,
разбира се, е самото начало на света. На
това ниво човек постига единение с
целия живот и ако отново си послужим
със символа на колелото, той се намира
в центъра му и разделността, основана
върху обективния опит, е изчезнала.
Така, за да се слее с Битието на нивото
на духа, човекът /това е пък друг парадокс/
следва да излезе от него на нивото на
външното или личностното.
Много
хора нямат смелостта да се откажат от
връзките и отношенията на нивото на
личностното, защото смятат, че това
ще ги откъсне от живота. Само тогава,
когато се откаже от тях, човек разбира,
че всъщност единственото, с което се
разделя, е илюзорната пределност на
низшето себе и по този начин изплува в
по-висша сфера, където е по-близо до
всички същества, свързан с тях в съюз
от по-дълбоко и истинско естество. За
да намери своя истински Аз, индивидът
трябва да се откаже от по-нисшия или
илюзорен Аз, а откриването на истинския
отговаря на трансмутацията на енергиите
от по-долните чакри към темето.
Времето,
което, както видяхме, е изживяването на
свързване помежду им на образи, родени
от Мисълта в процеса на създаване на
мисловни форми от ума, не съществува на
нивото на Духа, където всичко е сега
и
същевременно винаги ново.