Активността
на мисловно ниво ни дава и преживяването,
което наричаме време. Видяхме, че в ума,
обхванат от процеса на своите модификации
и трансформации, протича непрекъснат
поток от неуловими и изплъзващи се
мисловни образи. Времето е
последователността на тези картини,
създадени от Мисълта. С други думи,
свързването на две от тях е и преживяването
за протичане на отрязък от време.
Горното
би могло сполучливо да се сравни с
последователното редуване на кадрите
при прожекция на филм. Ако първият
кадър показва пъпка на роза, следващият
- разтварянето на пъпката, а още
по-следващият — напълно разцъфналото
цвете, зрителят получава усещане за
протичане на време. Аналогия има, тъй
като умът проектира образи по сходен
начин и в процеса на това негово действие
ние съединяваме образи напред или
назад, назовавайки тези две посоки
съответно бъдеще или минало.
Представата
за времето напред в бъдещето или назад
в миналото е значи съпоставяне на нивото
на Мисълта, тъй като два свързани мисловни
образа или впечатления са съпоставени
един с друг. Свързването помежду им е
преживяването за време. Същественият
момент е, че когато модифицирането
на ума е овладяно чрез процеса на
концентрация и медитация, изживяването
на време изобщо липсва. Щом тогава в
мисълта не се раждат образи, между
тях не може да има свързване и следователно
няма време. Когато човек е в такова
състояние на съзнанието, той има допир
единствено с едно вечно сега. Започне
ли умът да вибрира, да произвежда образи
и впечатления, ние установяваме помежду
им връзки и отново преживяваме
времевия процес. От гледна точка на
примера с колелото, приведен в началото
на тази книга, ние сме се придвижили
от ръба, където сме преживели разделността
и следователно свързването, оттам и
времето, навътре към центъра, където
няма нищо друго освен единство на всичко
и Сега.
Времето
следователно е нещо, което ние самите
сътворяваме, създавайки собствени
мисловни образи. Тези образи са
мимолетни, така че миналото и бъдещето
са илюзорни от гледна точка на духовния
принцип, но това се осъществява само
когато умът е в покой.
С
духа ще се занимаем в следващата глава,
но нека тук отбележим, че човек може да
използва ума си, за да мисли /т.е. за да
формира мисловна представа или идея/
за духа. Мнозина бъркат този процес
на мислене за духа с действителната
реализация на духа в самите тях. Но духът
е изцяло над
мисловността
и умът ни въвежда в заблуждение по
отношение на него, защото колкото
повече го мислим, толкова по-малко го
реализираме.