Нека
видим как тази дефиниция се съгласува
с чакрите у Човека.
Вече
отбелязахме, че духът се проявява в
теменната част на главата, а следващата
по ред и наситеност чакра е енергийният
център между веждите, който Павел
споменава като душа /за нас — ум/, тъй
като там е средоточието на мисловната
дейност. Следващ по ред е центърът в
гърлото и това според Павел е тялото -
главно защото там е седалището на етера,
на субстрата, от който произхождат
четирите елемента по-надолу: въздух,
огън, вода и земя. Всеки от тях е просто
модификация на етера, с право смятан
за основната материя, запълваща
световното пространство и това между
частиците на веществата.
Центровете
на четирите елемента - въздух, огън, вода
и земя — са съответно чакрата в сърдечната
област, тази на нивото на слънчевия
сплит, кръстната чакра, наричана още
свещена, и опашната. Така се вижда, че
висшата тройка и нисшата четворка
се проявяват у Човека в строго съответствие
с номерологичните закони на това
проявление, а седемте чакри са прецизно
„изработени" също по тези закони.
Алхимиците
считали етера за квинтесенция или за
пето ниво на вибрация. По-нататък ще
видим как четирите по-долни елемента и
произлизат от този етерен субстрат или
латентност, и се завръщат към него.
По-напредналите алхимици доловили
също, че щом различните равнища на
съзнание са просто жизнена енергия,
вибрираща на различни честоти, то
едно от тях може да бъде трансформирано
в друго просто чрез променяне степента
на вибрация и следователно преминаването
на един елемент в друг е напълно постижима
възможност. Това е валидно и за
трансмутирането на по-грубите ни вибрации
в по-фини. Езотеричната алхимия се е
занимавала с усъвършенстването на
човешкото съзнание чрез пречистване,
докато „боклукът" на по-нисшата ни
същност, на т.нар. себе, не се преобърне
изцяло, за да се стигне до чистото злато
на духовното, на свръхизвисеното
съзнание. Тази цел и нейното достигане
са известни под различни названия
на всички истински мистици от която и
да е религия.
В
по-нови времена Айнщайн и други прочути
учени физици са отбелязали факта, че
материята е мисъл, която трепти с ниска
честота. В по-стари времена алхимиците
осъществявали превръщането на един
метал в друг, като използвали същите
принципи. Всяко проявление впрочем е
фактически жизнена енергия, действаща
на различни нива с различни степени
на вибрация, като разликата между един
и друг елемент се състои само в честотата
на трептене.
Човешкото
тяло, както
видяхме, е наистина третата или обективната
страна на триединството - именно етерът.
Неговите четири модификации включват
въздух, огън, вода и земя. Последователността
на тяхното обръщение може да се представи
по такъв начин:
За
да има обективна проява, най-напред
трябва да има пространство, което да й
даде възможност да се случи. Оттук
следва, че етерът е елемент само на
чистото пространство. Сетне е необходимо
придвижване в това пространство,
т.е. елементът на въздуха, който не е
друго освен движение в неговите предели.
Идва ред на принципа на разпространението
-елементът на огъня.
Следва
го принципът на свиване – елемент на
водата.
И
накрая е принципът на солидността или
сцеплението, чрез който се изявява
елементът на земята.
Тези
принципи или елементи често се
характеризират със санскритската
дума таттва,
означаваща
същината „такава" или „инаква" -
т.е. есенцията на всяко качество.
Въпросните елементи са всичко, което
съществува, и в света на името и формата
няма нищо друго освен тях. Те са тухлите,
от които е изграден целият наш опит, и
светът на проявлението е съставен
единствено от елементите.