Вероятно
мнозина измежду вас не ще се затруднят
да откроят сред хората, реални или
исторически личности, онези, които
ярко въплътяват единия или другия
от горепосочените аспекти. Великите
духовни водачи, аскетите и светците
принадлежат на мистичното начало и
на пътя, свързан с него, докато социалните
реформатори или великите изобретатели
изразяват магическото, онова, което
придава на духа форма. Разпознаваме
тези
принципи
и в самите себе си, в своите настроения
или в състоянията на нашето съзнание,
доминиращи в един или друг период.
Така на моменти ни се иска да потърсим
уединение във вглъбена медитация
или при общуване с природата, докато
пък след това ни обзема силно влечение
към себеизява чрез творчество на
равнището на материалното или при
комуникация с ближни. Разбира се, на
равнището на духовното не съществува
„друго", така че принципът на
общуване не може вече да се приложи
- човек се чувствува едно с целия
Живот.
Нашият
опит е вибриране между два полюса -на
Уединеността, когато се докосваме до
равнището на Духа, и на Свързаността,
когато общуваме на равнището на личното
в група или някакъв вид партньорство.
Уединеност произлиза от Единност /на
английски: Aloneness,
и ALLONENESS
-т.е. всичко наедно, всеединност/, което
е усещането за цялост или обединение
на равнището на духовното.
Тези
фази на Живота могат да съответстват
на определена възраст, на пол или на
други дадености и фактори, ударението
върху които непрекъснато се мени в хода
на човешкото съществуване в зависимост
от това, как протича то, при какви
обстоятелства, в какъв план и пр.
Ритмите и циклите, които настъпват в
процеса на свързването на Ин и Ян с
жизнената сила и нейната корелация ту
с единия принцип, ту с другия, са от
голямо значение за
онзи,
който се стреми да опознае реално себе
си. Понякога в тази връзка се употребява
изразът „Кръговрат на таттвите",
за който ще стане дума по-нататьк в
настоящата книга.
И
мъжете, и жените като цяло се затрудняват
да балансират своето съществуване и да
постигат непрестанно правилната връзка
между противоположностите вътре в
себе си. Животът не е в състояние на
покой, а представлява несекващ поток
или непрекъснати трептения между двата
полюса. Или с други думи, всеки нов момент
носи нова връзка - нов опит или ново
изживяване, та от страна на човека се
изисква ново действие, за да го асимилира
и усвои напълно, за да го оползотвори
истински.
Артур
Кьостлер изразява всичко това като
очевиден конфликт между двата принципа
в своето есе „Аскетът и комисарят",
типизирайки духовния човек от една
страна и материалния - от друга. Повечето
хора имат нагласата да се задържат само
на едното равнище, а за да можеш да се
движиш между двата полюса, когато
пожелаеш, се изисква умение и дисциплина.
В крайна сметка човек научава, че тези
принципи не си съперничат, а са
всъщност негови най-близки съюзници и
че за него не е непосилно да балансира
в Живота, държейки главата си в облаците,
а краката - здраво стъпили на земята,
т.е. непрекъснато привличайки Духа
и изразявайки го във форма.
Когато
един от принципите се отстоява с
прекомерна настойчивост, винаги
съществува тенденция енергията да
се отдръпне към другия, за да се постигне
желаното и необходимо равновесие. Това
обяснява внезапните промени, които
настъпват в живота на хората. Например
онези, които са претърпели разочарование
от физическата любов, често откриват,
че енергиите преминават от по-нисшите
равнища към по-извисени, и те - нерядко
неочаквано
и за самите тях - се отдават на духовното,
поне за известно време. От друга страна
пък, мъже и жени, прекалено вдадени в
духовното, често реагират така, че
енергиите да се спуснат от по-висш план
надолу, и те се оказват в плен на силни
желания в областта на физическото, на
материалното. Старата поговорка
„Колкото по-голям грешник, толкова
по-голям светец" /или обратното/ е
еднакво оправдана, както и да я
обърнем,
Сега
нека се опитаме да изведем въпросните
принципи на един по-преден стадий и да
видим как номерологично това триединство
или троичност поражда числата 4 и 7.
От
основното или първоначално единство
зидахме как три
трябва
да възниква винаги чрез изява, в
някакво проявление, а от тази триделност
се ражда по-нисшата четворка. Това е
така, защото три принципа могат по-нататък
да се групират само в четири следващи
комбинации, в които не се повтаря никой
от първите три. Така, ако имаме А, В и
С, те могат да образуват единствено АВ,
АС, ВС и АВС.
Висшата
тройка, 3, и
низшата
четворка, 4, нравят 7. По този начин
математически и на една следваща степен
на кондензиране духът се излива във
форма и числото седем се проявява
посредством тъй съществените деления
на седем на цветовете и звуците, както
и чрез седемте нива на съзнанието у
човека /именно седемте чакри/, които
са и главната тема на тази наша книга.