Животът
следователно представлява един
двупосочен процес: „изливане" от
неговия извор в руслото на изява и
завръщане към източника с обогатяване
от опита, който е получен при това
движение. Или ако си послужим с
образност, заимствана от християнството,
душата се завръща с урожая на нови
опитности, „носейки снопите в себе си".
Традиционните философско-религиозни
учения на Изтока от рода на будизма
и индуизма са насочени предимно към
онова, което бихме могли
да
определим като аспект на оттегляне,
постиган чрез откъсване на принципа на
духовното от всякакво негово ангажиране
с формата на материалното. Тези учения
наблягат главно върху радостта и
блаженството, изживявани тогава, когато
духът се е оказал в състояние да се
освободи от своята привързаност към
егото на личността и да постигне
съединение с по-висшия принцип - на
духовното, вътре в самата нея. Думата
„личен" /„личностен"/(
На англ. рersonal.
- Б. пр )
произлиза от латинската реrsona,
означаваща „маска", и нейната
употреба в такъв контекст свидетелства
следователно за мимолетната или
недействителна природа на низшето его,
на т.нар. „себе", дадено ни по рождение,
за да се изразяваме, ала което не е
истинският ни Аз.
Това
съединение, сливането с божествения
принцип вътре в нас, нашият възвишен
и истински Аз, се нарича йога
в
индийската метафизика. Думата наистина
ще рече „свързване" и е стигнала до
нас с английската уоkе
/„ярем"/, която ни отвежда към латинската
уugum,
а определения като соnjugal
например са тясно свързани по корен с
нея.
При
мюсюлманите концепцията за единение е
изразена с понятието ислям,
означаващо
отказ от низшия Аз, от себето, в полза
на висшия божествен принцип вътре в
самия човек. Себеотдаването е впрочем
съществен елемент в мистицизма, а в
християнството въпросната концепция
е изразена
в
Причастието или в Мистичния брак.
Други
философски учения и системи от възгледи,
предимно европейски, се занимават повече
с приземяването на принципа на духовното
и с изразяването му в по-конкретна
форма чрез творческа дейност.
Нито
единият, нито другият подход обаче са
изцяло правилни или по-скоро всеки
от тях съдържа частична истина и е верен
само в собствените си граници, докато
и двата, взети вкупом, са необходими
елементи от цялостния процес на Живота.
Или, както вече бе изтъкнато тук, Животът
е и произтичане от извора, и ново вливане
в него, като идеалното е човек да съумява
да постига равновесие между двете
страни на общия и неделим процес. Тези
негови два аспекта могат да бъдат
окачествени като магически
и
мистичен
- тръгването
от извора е магическо, а завръщането
към него е мистично.